Schoolgids

De school

De school

Het Zaanlands Lyceum is een openbare school voor havo, atheneum en gymnasium. Op onze school is volop ruimte voor ontwikkeling, op sociaal en intellectueel vlak. Kenmerkend voor de school is het open klimaat, de goede relatie tussen docenten en leerlingen en de nieuwsgierige leer- en leefsfeer.

In het schooljaar 2024-2025 heeft het Zaanlands Lyceum 1180 leerlingen. Ongeveer een vijfde deel van deze leerlingen volgt de gymnasiumopleiding; van de overigen volgt de helft het atheneum en de helft de havo.

Als stads lyceum staan we middenin de Zaanse samenleving. De rijke mix van achtergronden, normen, waarden en  identiteiten benutten we om onze gezamenlijke kennis van de wereld uit te breiden en onze horizon te verbreden.

Een rijk en divers onderwijsaanbod
Een aantal voorbeelden:
• De leerlingen van de eerste en tweede klassen volgen een half jaar een middag per week lyceumuren. Zij maken dan een keuze uit vakken die niet regulier op het rooster staan.
 • Voor leerlingen met veel aanleg en belangstelling voor exacte vakken biedt de school in klas 1 t/m 6 atheneum en gymnasium de bètaplusstroom aan.
• Aan atheneum- en gymnasiumleerlingen die goed zijn in Engels, geeft de school vanaf leerjaar 3 de mogelijkheid Fastlane English te volgen. Deze leerlingen doen al examen in klas 5. Ze krijgen dus Engels in een snel tempo en op een hoog niveau.
•Leerlingen van de eerste en tweede klas kunnen van maandag tot en met donderdag begeleiding krijgen bij hun huiswerk.
• In de Tweede Fase van havo en vwo kunnen de leerlingen kiezen voor een dubbelprofiel.
• In klas 5 en 6 vwo kunnen de leerlingen extra lessen Engels volgen, waarin ze worden voorbereid op het Cambridge Proficiency Certificate.
• De school is Partnerschool van het Goethe-Institut. Leerlingen kunnen het Goethediploma behalen voor het vak Duits.
• Voor het vak Frans kunnen leerlingen deelnemen aan het examen DELF.
• Het Zaanlands Lyceum is bètapartner, wat betekent dat aan de bètavakken extra aandacht wordt geschonken. Op de havo wordt in de bovenbouw NLT (natuur, leven en techniek) gegeven; op het vwo wiskunde D.
• Het Zaanlands Lyceum is Olympiadeschool. Jaarlijks doen leerlingen mee aan Olympiades (wedstrijden) in verschillende vakken.
• In klas 5 vwo wordt standaard verdiepingsonderwijs aangeboden in de vorm van keuzemodulen

Maatwerk
Aan bepaalde leerlingen biedt de school maatwerk. Dit geldt al jaren voor leerlingen die kunst of sport op een hoog niveau beoefenen. Om hun de mogelijkheid te geven deel te nemen aan wedstrijden of trainingen, wordt, indien nodig, hun (toets)rooster aangepast. Voor leerlingen met bijzondere cognitieve capaciteiten kent het Zaanlands Lyceum het Traject op Maat (TOM). De zogenoemde TOM-leerlingen hebben in een aantal gevallen een lesrooster dat afwijkt van dat van hun klasgenoten. Zij volgen bijvoorbeeld een vak in een hogere klas of volgen extra vakken, waardoor ze niet alle lessen kunnen bijwonen. Leerlingen uit de voorexamenklas leggen in sommige gevallen al een jaar eerder dan hun klasgenoten het examen af in één of meer vakken. Een minder ingrijpend Traject op Maat is ook mogelijk. Aan leerlingen die voor een vak bijzonder goed presteren, bieden docenten de mogelijkheid om naast of in plaats van de reguliere lesstof andere stof te verwerken. Het Zaanlands Lyceum is lid van het Pre-University College van de Vrije Universiteit. Dit betekent dat een (beperkt) aantal leerlingen kan deelnemen aan masterclasses, waar in sommige gevallen ook onderzoek wordt gedaan.

BPS
De school is lid van het netwerk van Begaafdheidsprofielscholen (BPS). De scholen van dit netwerk spannen zich in om aan cognitief begaafde leerlingen onderwijs te bieden dat bij hen past. Het hierboven genoemde Traject Op Maat is hiervan een goed voorbeeld, evenals de bètaplusklas en Fast Lane English. Ook delen de leden van de BPS ervaringen en kennis.
 

Visie

Het Zaanlands Lyceum biedt leerlingen modern, uitdagend, kwalitatief goed onderwijs dat past bij hun aanleg, competentie en ambitie. Verantwoordelijke leerlingen en betrokken medewerkers leren van en met elkaar en kunnen hun talenten ontwikkelen. 

Deze visie geven we richting met de drie pijlers kennis, ambitie en ontmoeting. Deze pijlers dienen als kapstok in de beleidskeuzes die we maken. Bovenal geven deze pijlers richting aan onze houding en ons gedrag. De visie en pijlers staan verder uitgewerkt in het schoolplan 2024-2028.

De sociale kloof binnen stedelijke culturen groeit. Het Zaanlands Lyceum wil hierin het verschil maken. In een open, tolerant en inclusief klimaat bieden we goed onderwijs, met hoge verwachtingen van alle leerlingen en gelijke kansen om te klimmen en uit te blinken.

We bieden niet alleen het beste onderwijs voor de beste leerlingen, we willen het beste voor alle leerlingen. Deze missie zit diepgeworteld in de historie van de school, met een rijkdom aan verhalen en prestaties waar we trots op zijn.

Schoolgebouw

Het schoolgebouw is gevestigd aan de Vincent van Goghweg 42. De entree is licht, ruim en voorzien van een balie voor de receptiemedewerkers. De leerlingen komen binnen via het schoolplein, waar ze ook hun fiets of scooter kunnen stallen. Bij deze achteringang zijn voor alle leerlingen kluisjes aanwezig.

Aan goede voorzieningen voor de leerlingen wordt voortdurend gewerkt. In de aula’s kunnen de leerlingen terecht in pauzes en tussenuren. Daar kunnen ze gebruik maken van de catering. De school maakt gebruik van de diensten van Vital4skool Schoolcatering, een onderneming die werkt volgens het principe Balance Food. Vital4skool zorgt voor een gezond en gevarieerd aanbod en stimuleert de leerlingen te kiezen voor gezonde producten.

Rookvrije school
Het Zaanlands Lyceum is een rookvrije school. Er mag niet worden gerookt in en om het schoolgebouw; ook niet op het parkeerterrein en rondom het fietspad. Het algehele rookverbod geldt voor leerlingen, personeel en bezoekers.

Mediatheek
In de mediatheek kunnen de leerlingen rustig werken en allerlei informatiebronnen raadplegen. In de mediatheek bevindt zich een op het onderwijs toegesneden boekencollectie. De leestafel is rijk voorzien van vaktijdschriften en opiniebladen en er ligt een dagblad. Er zijn alleen activiteiten toegestaan die te maken hebben met de studie. Eten en drinken en spelletjes doen zijn verboden in de mediatheek. Er staat een kopieerapparaat voor leerlingen en er zijn snelhechters en usb-sticks te koop. Het is mogelijk tegen een kleine vergoeding werkstukken te laten inbinden en bestanden te laten afdrukken. De mediatheek is geopend van 8.30 - 16.30 uur.

Lokalen
De meeste lokalen zijn voorzien van een digibord; in de overige lokalen hangt een beamer. De practicumlokalen van de exacte vakken zijn ruim en voorzien van moderne apparatuur. Techniek en kunst worden gegeven in goed geoutilleerde ruimtes. Er zijn prachtige faciliteiten voor het vak lichamelijke opvoeding.

Regels & afspraken

Leerlingenstatuut
In het leerlingenstatuut, te vinden op de website, zijn de rechten en plichten van de leerlingen vastgelegd. Die rechten en plichten zijn belangrijk, want ze zorgen voor een duidelijke structuur, waarin leerlingen zich veilig kunnen voelen. De volgende regels worden op het Zaanlands Lyceum als buitengewoon belangrijk beschouwd:

  • je behandelt een ander met respect;
  • je bevindt je tijdens de lessen niet in de gangen;
  • je hebt in de les altijd je boeken en schriften bij je;
  • je ruimt altijd je eigen rommel op;
  • je gebruikt je telefoon alleen in de aula's en in de kluizengang
  • je bewaart je jas en pet in je kluisje

In het leerlingenstatuut is tevens de Gedragscode Voor E-mail, Internet en Sociale Media opgenomen, die geldt op alle scholen van OVO Zaanstad.

Telefoonbeleid
Het Zaanlands Lyceum is deels een telefoonvrije school. Leerlingen mogen hun telefoon alleen in de kluizengang en in de aula’s gebruiken. In de rest van het gebouw zien, horen, en gebruiken we geen telefoons. De leerlingen bergen hun telefoon veilig op in hun kluis of tas. Docenten kunnen de leerlingen vragen de telefoon mee naar de les te nemen voor educatieve doeleinden. Bij overtreding van de telefoonregels wordt de telefoon ingenomen. De leerling kan deze aan het einde van de lesdag weer ophalen.

Kledingvoorschriften
In de school mogen geen jassen, petten en capuchons worden gedragen. Ook mag in de school mag geen aanstootgevende, discriminerende of beledigende kleding worden gedragen. Tijdens de lessen LO dient de leerling functionele kleding te dragen.

Schorsing en verwijdering
Bij grove overtreding van de schoolregels of van de normale fatsoensregels kan een leerling voor een bepaalde tijd worden geschorst. Na een of meer schorsingen kan de schoolleiding een procedure starten om de leerling van school te verwijderen. Indien de veiligheidsbeleving van medeleerlingen en/ of personeelsleden door het optreden van een leerling ernstig is aangetast, wordt in vrijwel alle gevallen direct overgegaan tot schorsing en verwijdering van school van de betreffende leerling. Daarbij wordt gehandeld conform de procedures zoals die in het door de gemeente Zaanstad opgestelde verzuimprotocol zijn opgenomen. De schoolleiding kan besluiten een leerling uit te sluiten van deelname aan bepaalde onderwijsactiviteiten, waaronder excursies en schoolreizen, indien zijn gedrag daartoe aanleiding geeft of heeft gegeven. Voor alle activiteiten naast de reguliere lessen geldt dat leerlingen die zich niet aan de regels houden door de leiding naar huis kunnen worden gestuurd. Eventuele kosten die hieruit voortvloeien zijn voor rekening van de leerling, c.q. de ouders.

Verzuim
Schoolaanwezigheid is een belangrijke factor in het welzijn en leren van de leerlingen. Op het Zaanlands Lyceum houden we het verzuim van leerlingen nauwkeurig in de gaten. De verzuimcoördinator houdt absenties bij en coördineert vervolgacties. De mentor bespreekt het (ongeoorloofd) verzuim met de leerling. In voorkomende gevallen neemt de verzuimcoördinator, mentor of leerjaarbegeleider contact op met ouders. Op ongeoorloofd verzuim en te-laatkomen staan sancties, maar altijd in combinatie met een pedagogisch gesprek. De school neemt contact op met de leerplichtambtenaar indien een leerling regelmatig of langdurig ongeoorloofd absent is.

Veiligheid
Jaarlijks wordt onder de leerlingen een onderzoek gehouden hoe zij de veiligheid op school ervaren. De resultaten worden geleverd aan de inspectie en zijn in te zien op Scholen op de Kaart. Uit de resultaten blijkt telkens dat de leerlingen de veiligheid op school ervaren als zeer groot. Het Zaanlands Lyceum maakt gebruik van een pestprotocol. In voorkomende gevallen zijn de mentor en de leerjaarbegeleider het eerste aanspreekpunt. Daarnaast is de coördinator ondersteuning en begeleiding aanspreekpunt op het gebied van pesten en coördineert zij het beleid om pesten tegen te gaan.

Dat onze leerlingen zich veilig voelen, zowel op school als daarbuiten, is een voorwaarde voor het leveren van goede schoolprestaties. Om de veiligheid te waarborgen, hebben de Zaanse scholen voor voortgezet onderwijs en mbo afspraken gemaakt met de politie, bureau Halt, de gemeente Zaanstad en het Openbaar Ministerie. Deze afspraken staan in het convenant ‘Veiligheid in en om de school Zaanstad’ (zie onze website) en gaan over gewenst gedrag in de school, discriminatie en strafbare feiten.

Als een leerling zich schuldig maakt aan bijvoorbeeld vandalisme, diefstal, geweld, discriminatie of het gebruik van verboden middelen, dan:

  • leggen wij het ongewenste gedrag vast;
  • informeren wij de ouders;
  • nemen wij disciplinaire maatregelen;
  • maken wij afspraken over verdere begeleiding;
  • en doen we aangifte bij de politie.

    Aanvullend wordt in Zaanstad ingezet op het terugdringen van middelengebruik op scholen. Het is belangrijk dat leerlingen gezond leven en met een fris hoofd leren op school. Samen met de GGD, Brijder, gemeente, Halt en politie pakken scholen het gebruik van (verdovende) middelen aan door:
     
  • het geven van voorlichting over risico’s aan leerlingen en ouders;
  • begeleiding van individuele leerlingen;
  • op alle Zaanse VO scholen minimaal één keer per schooljaar onaangekondigd de kluisjes van leerlingen te controleren op verboden middelen;
  • in bijzondere gevallen kunnen wij, eventueel in samenwerking met de politie, de kluisjes van de leerlingen openen;
  • middelengebruik door leerlingen te bespreken met ouders en hulpverlening;
  • van dealen melding of aangifte te doen bij de politie.

Het protocol kluisjescontrole vindt u op de website in het menu Informatie- documenten.

Op onze scholen maken wij voor de veiligheid gebruik van camera- en videobeelden. Omdat we het camerasysteem integer willen gebruiken en de privacy van leerlingen, medewerkers en bezoekers willen beschermen, is er een protocol streaming en gebruik van camera- en videobeelden beschikbaar op onze website in het menu Informatie – documenten.